Питання доступності виборчих дільниць, як і загальний стан доступності в Україні не задовільний. І склалося так через втрату часу в період незалежності України. Ця тема була в тіні не зважаючи на те, що в цей період два депутати на візках у Верховній Раді могли б змінити ситуацію суттєво на краще. Та вони були зайняті виключно своїми бізнесовими інтересами і стан доступності виборчих дільниць та загальний стан безбар'єрності України їх хвилював не більше, ніж всіх інших депутатів.
Все змінилося з приходом нової команди до управління державою. Нарешті були зміни представників громадськості у питаннях безбар'єрності і сама громадськість почала працювати більш конструктивно. Разом була підготовлена Національна стратегія безбар'єрності України і це загалом торкалося й виборчих дільниць. Щоправда, це питання розглядалося до прийняття Національної стратегії яка була затверджена 14 квітня 2021 року. ГО "Громадянська мережа ОПОРА" у липні - серпні 2020 року здійснювала моніторинг доступності приміщень для голосування та приміщень виборчих комісій. Спеціально розроблений інструмент дозволив промоніторити 500 рандомно вибраних дільниць із яких лише 15 були повністю доступні та відповідали вимогам доступності для маломобільних груп населення. Мало доступними були 281 виборча дільниця, недоступними - 204. Дискримінація очевидна.
При розробці методології було взято до уваги державно-будівельні норми https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/dbn_v_2_2_40/1-1-0-1832
На сьогодні нормативне врегулювання архітектурної доступності до приміщень для голосування та приміщень виборчих комісій встановлені Виборчим кодексом України та Постановою Центральної виборчої комісії № 164 від 08 серпня 2020 року «Про вимоги до приміщень виборчих комісій та приміщень для голосування, нормативи облаштування приміщень дільничних виборчих комісій і приміщень для голосування, перелік та норми забезпечення виборчих комісій транспортними засобами, засобами зв’язку, обладнанням, інвентарем, іншими матеріальними цінностями, види послуг і робіт, закупівля яких може здійснюватися окружними та територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідного місцевого бюджету для організації підготовки і проведення відповідних виборів».
Додатком № 3 Постанови Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 року № 164 визначено: «6. Приміщення дільничної виборчої комісії та приміщення для голосування повинні відповідати вимогам Кодексу, а також державним будівельним нормам, зокрема щодо безперешкодного доступу для осіб з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком), у тому числі для осіб на кріслах колісних та інших маломобільних груп населення».
Не будемо переповідати всі законодавчі вимоги у цій статті, тільки відмітимо, що до цього часу всі проєкти і дослідження закінчувалися в короткостроковому періоді і після написання рекомендацій ніхто далі цю тему не вів. В цьому відео ми теж хочемо відмітити положення із доступністю дільниць на даний час. Однак, ми ставимо собі за мету зробити дослідження в часі. Як зміниться доступність дільниць за пів року? Сподіваюся, що ми знайдемо підтримку в наших читачів та підписників.
Ця публікація створена за фінансової підтримки Європейського Союзу та Німецького фонду Маршалла Сполучених Штатів Америки - Трансатлантичної фундації (GMF TF). Його зміст є виключною відповідальністю Полтавського регіонального осередку Громадської організації «Всеукраїнська організація Союз осіб з інвалідністю України» і не обов'язково відображає погляди Європейського Союзу та GMF TF.